//icon page//

Photobucket
Sila berkunjung ke blog baru saya..


http://setajam-al-qadib.blogspot.com

Friday, June 20, 2008

Menipu, Tertipu dan Ditipu ??!!!!


Menipu, Tertipu dan ditipu... 3 perkataan yang berbeza tetapi mempunyai sedikit persamaan.
iaitu ia melibatkan 2 pihak, Pelaku 'aktiviti' dan mangsanya.

Dulu kita menipu......Seronok menipu orang, betul tak ?? ye la, kita dah berjaya permainkan orang lain. Kita bergelak ketawa melihat mangsa kita ditipu.Sedangkan dia dok haru biru fikir pasal apa yang kita perkatakan.Sampaikan ada yang tertanya-tanya " kenapa jadi macam tu ? " "kesianlah kat diri, tak sayang diri sendiri ker ??? " dan berbagai lagi.

Dan harus diingat, Allah itu Maha Adil......

Setelah kita berjaya menipu, kita akan tertipu. Ya, diri yang hina ini telah tertipu semasa satu mesyuarat diadakan. Kononnya akan dikeluarkan dari kolej, rupa-rupanya hanyalah satu gimik untuk meraikan hari jadi di kalangan AJK yang lahir dari bulan April-Jun. Mujurlah Rahim menyedarkan diriku. Kiranya aku taklah tertipu sangat.Tambah lagi dengan perkataan " koman " mengikut loghat utara....aku tertipu dengan gelak tawa mereka.......

Ditipu ???hmmm... pedih, memang pedih.Lebih lebih lagi bila bukti yang menunjukkan kita ditipu itu berlaku di depan mata sendiri. Hati dan jiwa resah dan gelisah,mujurlah ku tenangkan diri ini di rumah Allah.
Lega sedikit hati yang luka.Ku bersangka baik, " ada sebab aku ditipu. Mungkin Allah nak menyelamatkan diriku ini ". Tapi, satu tabiat yang masih sukar untuk ku lakukan, iaitu apabila diri ini ditipu, dipermainkan, amat sukar diri ini untuk kembali kepada keadaan asal. Dendam ??? tak, aku tak ingin untuk berdendam, tetapi cukuplah sekadar aku tidak lagi menjadikan orang sedemikian sebagai pendokong diri ini.............

0 comments: